Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

"Patienterna tycker det är otroligt lätt"

Kontaktperson

,
Telefon:
E-post:

Piteå sjukhus införde gemensam reception och centralkassa med incheckningsterminaler i februari. Nu är det dags för Kalix, Gällivare och Sunderby sjukhus. ”Vi har många nöjda patienter som tycker det är otroligt lätt att checka in och betala”, säger Anette Trydvall, som jobbar i receptionen på Piteå sjukhus.

Mobil incheckning finns sedan tidigare och är det smidigaste sättet för patienterna att checka in och betala. Det används av allt fler norrbottningar. Med dubbla incheckningsterminaler i sjukhusens entréer, kan även de som inte vill använda mobilen checka in på plats.

– Ett modernt sätt att hjälpa våra patienter att checka in, betala och hitta rätt i vården, menar Per Clausén, enhetschef vid Division Regionstöd.

– Det fungerar som när du flyger från Luleå Airport. Terminalerna är lätta att använda och vi skyltar upp rejält så att det är enkelt att hitta rätt. De första veckorna kommer vi även att ha lotsar som hjälper till vid behov, förklarar projektledaren Liselotte Robarth.

 Centralkassa
Anette Trydvall jobbar i receptionen vid Piteå sjukhus och möter nöjda patienter efter införandet av centralkassa. Foto: Margareta Lindqvist

Bättre flöde

Kalix sjukhus drar igång 28 mars. Sedan följer Gällivare sjukhus den 4 april och Sunderby sjukhus den 25 april. Alla sjukhus bygger om i sina sjukhusentréer för att underlätta patienternas besök. Det blir också lokala och regionala kommunikationsinsatser i tidningar och sociala media.

– Satsningen, som vi förberett sedan i fjol, underlättar flödet i vården och frigör resurser som vi kan använda till andra viktiga insatser för patienternas bästa. Det är våra smidiga digitala tjänster som ska vara deras första val, säger Liselott Robarth.

 Centralkassa
Det skyltas upp rejält i alla sjukhusentréer för att hjälpa patienterna att hitta rätt.

Hjälper till rätta

Anette Trydvall jobbar i receptionen på Piteå sjukhus och möter många nöjda patienter efter premiären av centralkassa, gemensam reception och terminaler.

–  Även våra äldre patienter tycker att det är otroligt lätt och smidigt att checka in, betala och gå direkt till mottagningen. Och då använder man ju samma smarta incheckning även vid nästa besök. Har dom några frågor så hjälper vi förstås till i receptionen, säger hon.

Catrin Filipsson är sjuksköterska på specialistmottagningen och införandeledare för centralkassan på Piteå sjukhus. Hon har också positiva erfarenheter efter den första månaden.

– Införandet har gått över förväntan och patienterna är nöjda. Visst har några missat att anmäla sig, men de blir färre och färre. Personalen i receptionen är duktiga och hjälper alla till rätta.

Minoritetsspråk

Varje enhetschef är delaktig i genomförandet och en särskild guide har tagits fram som stöd i förändringsarbetet på mottagningarna.

– Det är viktigt att i god tid innan starten se över alla kallelser, så att patienterna informeras om att de först ska checka in i mobilen eller via terminalerna och inte gå direkt till sin mottagning. Informationsblad om mobil incheckning ska även översättas till våra minoritetsspråk och kunna skickas med kallelsen, berättar Lisette Sällström, delprojektledare vård.

 

21 mars 2022
Kommentera sidan

Kommentera innehållet på sidan

Här kan du skicka in synpunkter eller kommentera innehållet på den aktuella webbsidan.
Det du skriver här skickas till Region Norrbottens webbredaktion.

Om du behöver kontakta vården ska du inte använda detta formulär. Ange inte några personuppgifter här.

Kontakta istället din hälsocentral eller vårdenhet via telefon eller genom att logga in på 1177 Vårdguidens e-tjänster.

* = Obligatorisk uppgift

    • Bild för användarverifiering